
Pardon? Na mijn alweer 33 jaar drogistenleven besefte ik ineens: er bestaat in de winkel nog steeds een mannen- en een vrouwenhoek, waarvan de laatste trouwens nog steeds de overhand heeft. Waarom eigenlijk? Vrouwen scheren zich toch ook! Maar hoe denk je in een winkel genderneutraal? Want meestal vragen we bij een cadeau of het voor een man of een vrouw is. Het stelt me gerust dat klanten dit ook nog steeds zo aangeven. “Daan, ik zoek een cadeau voor een man.” En vervolgens lopen we automatisch naar de mannenhoek.
Maar onlangs werd in een korte periode dat automatisme even in de war geschopt. Los van elkaar kozen twee mannen een ‘vrouwengeur’ uit! Gek is dat niet, in het verleden hoorde ik af en toe dat vrouwen bekenden meestal mannengeuren lekkerder te vinden. De oudere man checkte nog wel even bij mij of het wel kon, want hij wenste geen opmerkingen van buitenaf. Het was duidelijk dat hij deze geur heel fijn vond en daar gaat het nou juist om! Wat vind jij er zelf van? Die ander kan er wel wat van vinden, maar wat boeit dat.
Het viel op dat de tweede man, van een jonge generatie, zonder blikken en blozen die geur wilde hebben. Het moet inderdaad niet uitmaken waar jij voor kiest. Als die keuze jou dichter bij jezelf brengt, is dat toch goed! Een mooie tekst vind ik dan ook: ‘Ast dyn eigen paad folgest ferdwaalst nea’. Laat je dus niet van de wijs brengen en kleur vooral het leven!







