
Als David Dreunhuizen op de training om zich heen kijkt, ziet hij flink wat nieuwe gezichten. Geroutineerde spelers als Jeroen Schapelhouman, Lysanne de Vries, Geeske de Boer en Marije Porte besloten te stoppen. Gewend geraakt aan de luxe van vrije zaterdagen als gevolg van corona? “Nou, misschien heeft het ergens wel een beetje meegespeeld in hun beslissing, maar ik denk niet dat het doorslaggevend was”, aldus David. “Normaal zouden ze misschien ook gestopt zijn in deze fase van hun leven, alleen valt het nu misschien wat meer op.” Gelukkig voor UDIROS keerde Sjoerd Tel vorige zomer al terug, na een aantal jaren bij SCO in Oldeholtpade gespeeld te hebben, terwijl voor dit seizoen Jurrit de Vries overstapte van LDODK naar Nieuwehorne.
De ambities van UDIROS, waar Gerard Plantinga ook dit seizoen de trainer is, liggen ondanks de veranderingen boven in de tweede klasse. “Met het team van vorig seizoen wilden we in de zaal misschien wel boven in de eerste klasse meedoen. Dat moet je nu laten varen, maar op het veld moeten we zeker voor het kampioenschap gaan. Het zal even zoeken zijn misschien, maar we hebben kwaliteit genoeg om bovenin mee te doen.” Dreunhuizen is dolgelukkig dat er eindelijk weer in competitief verband gekorfbald mag worden. “Ik was op een gegeven moment zo klaar met dat trainen in aangepaste vorm, zonder ook nog eens dat doel van de wedstrijd op zaterdag.” En daar hadden meer leden van de eerste selectie last van. “Dan stond je soms op een avond met zes of zeven mensen te trainen. Dat is waardeloos natuurlijk, maar ik kon het ook wel begrijpen.”
David heeft dan ook veel respect voor Gerard en de andere mensen in het begeleidingsteam, die een jaar lang toch hun best deden om zonder sportief doel de boel draaiende te houden. Niet dat de groep uit elkaar viel, maar het echte teamgevoel ontbrak wel een beetje – zoals zoveel sporters hebben ervaren in de afgelopen anderhalf jaar.
Wat dat betreft was het trainingsweekeinde in augustus goud waard, aldus Dreunhuizen. “Lekker met elkaar eropuit en samen plezier hebben. Overigens, wat betreft respect voor trainers: ook al die jeugdtrainers die toch iedere week maar weer aan de slag gingen met een groep, heel knap.”
Dreunhuizen kijkt uit naar de competitie, die zaterdag begint met de uitwedstrijd tegen Oerterp/VKC. “Spelen om de punten, met publiek langs de lijn. Dat hebben we allemaal zo gemist. En de voetballers van UDIROS spelen tegenwoordig ook op zaterdag, dus dat moeten gezellige middagen en avonden opleveren als we allemaal thuis spelen.”






