Aftrap campagne GroenLinks en PvdA
BEETSTERZWAAG Het is nog even wennen, blijkt vrijdagavond. De lokale besturen van GroenLinks en de PvdA hebben nog maar één keer samen vergaderd. De 25 aanwezige leden proberen al pratende de eigen tradities van campagnevoeren in elkaar te vlechten. Op weg naar de landelijke verkiezingen van 22 november.

De beide fractievoorzitters in de Opsterlandse gemeenteraad zitten alvast gebroederlijk naast elkaar. Samen hebben ze vijf zetels, net zoveel als de grootste fractie Opsterlands Belang.
“Mar wy sitte net yn it kolleezje”, vertelt Jimke Nicolai (GroenLinks). “Dat is wol wat in oare posysje as de PvdA.” Hij wijst ook op de verschillende achtergronden. De PvdA heeft van oudsher een positie in Opsterland, GroenLinks veel minder. “Sy binne miskyn wat reader, wy wat griener. Al binne der yn beide partijen in griene en in reade vleugel.”
Volgens collega Joke Brouwer (PvdA) werken beide fracties nu ook al plezierig samen. “Wij werken zo duaal mogelijk. Dus per onderwerp kijken we op inhoud waar de medestanders liggen. Dat kan binnen, maar ook buiten het college.” Nicolai onderschrijft dat. “De arguminten achter de punten moatte doge, dan kinne wy mei elk gearwurkje.”
Zowel Brouwer als Nicolai zien de landelijke samenwerking tussen beide partijen zitten. Brouwer: “Er is beweging, dat is altijd goed. En we gaan gelukkig weer terug naar de basis. Naar de aandacht voor de mensen in de samenleving die het moeilijk hebben.” Nicolai: “It is hiel nijsgjirrich hoe’t it fierder giet.”












