Algemeen

Een dorp vol reuring; Wijnroute Gorredijk groot succes

GORREDIJK Een idee in oktober groeide vrijdagavond uit tot een onverwacht groot succes. Een lange rij op de Langewal, stapels wijnglazen, evenzoveel flesjes water en voorgenietende deelnemers. Maar liefst 220 mensen gaven zich op voor de eerste Wijnroute Gorredijk.

Afbeelding
Foto: Renske Woudstra

“It is in bytsje út de hân rûn”, verklaart Jaimy Bethlehem terwijl hij bij het podium boven het water druk is met het uitdelen van wijnglazen en plattegronden met proeflocaties. “De opjeften gienen as in malle.” Onverwacht bleek de animo voor deze Wijnroute enorm wat te zien is aan de lange rij wachtenden bij het podium maar ook aan de gezellige drukte in het dorp later op de avond.


Komen ze voor de Wijnroute, vraagt hij een groepje jongedames. En hebben ze allemaal een bandje? Check, check. Waarop hij wijnglazen pakt en dezen overhandigt. Een flesje water erbij. O, denkt een van het groepje, dat is om je mond te spoelen na het wijnproeven.

En dan is het op naar de eerste van de veertien locaties waar ze wijn kunnen proeven. En dat zijn onverwachte locaties voor het heffen van het glas. Midden tussen de stellingen in de Hema bijvoorbeeld. Proost, Niesje en Anoeska klinken hun glazen. Ze hebben net uitgelegd gekregen dat er in hun glas een ‘iets krachtiger’ Merlot zit. Dat smaakt. De Wijnroute ook. “Een fantastisch initiatief, heel erg leuk voor Gorredijk”, zegt Niesje. “Geweldig”, vindt Anoeska. “Zo leuk dit en zo leuk die sociale contacten.” De dames filosoferen even door over de vrijdagavondse koopavond van het dorp. Vroeger was dat dé avond, vol gezelligheid en met veel mensen. Met deze wijnproefavond komt die sfeer een beetje terug vinden ze.

Wat is het hier druk, verbaast een echtpaar zich al wandelend door de Hoofdstraat. Dat is anders nooit zo, zegt zij. “Vrijdagavond is het hier altijd zo rustig in het centrum.” Maar nu niet. Links en rechts passeren gezellig keuvelende groepjes mensen. En kijk eens, ze hebben allemaal een wijnglas in de hand. “O, een wijnroute? Wat gezellig.”


Een druk bezochte en gezellige koopavond met extra reuring in een relatief saaie winkelmaand is precies de bedoeling van organisatoren Jaimy van VisitGorredijk, Baukje van ByBauk, Marieke van Us Hoekje en Edwin van Primera/Albert Heijn. Veertien locaties, lekkere wijnen en vooral veel gezelligheid met al die door het dorp wandelende deelnemers.

“Jim kin hjir it glês ek omspiele as jim dat wolle.” Ida, Annemarie en Wietske proeven van de prosecco tussen de kleding van Us Hoekje. Bij de een vallen de bubbels beter dan de ander. Een van de drie heeft haar glas geleegd in het daarvoor bestemde emmertje. Een vrolijke groep dames proeft bij Leads van de rosé. “Ha, dêr hast de gymploech”, roept een binnenkomer. Klopt, de dames zijn al 32 jaar een gymgroep. “Dit is ek wat sport je bringt: ferbroedering”, verklaart Hilda. “Even reuring, in leuke aktiviteit foar De Gordyk. En giest natuerlik ek even troch de winkels.”


Cobi en Wiebren proeven ByBauk een lekker fris wijntje uit Chili. “Ik fyn it reuze gesellich”, zegt Cobi. Wiebren ook hoewel hij eigenlijk meer een whiskyliefhebber is. En, zegt Cobi, je kunt overal commentaar op hebben maar als je nergens aan meedoet, heb je ook geen recht van spreken.


De zon zakt onder de horizon, vuurkorven en fakkels nemen de sfeer over. “Willen jullie een stukje Zeeuws spek?”, vraagt de jongeman met dienblad op het terras bij Rinsma. Dat slaan ze over, zeggen de dames aan de picknicktafel. Maar dit is wel het sfeervolste plekje, stellen ze tevreden vast en nippen verder aan hun witte wijntje.