Nieuws

Veel belangstelling voor Gordykster Horeca Wandeltocht

Take-away

GORREDIJK 19-4-2021 Gordykster horeca wandeltocht.
GORREDIJK 19-4-2021 Gordykster horeca wandeltocht. GORREDIJK 19-4-2021 Gordykster horeca wandeltocht.
Klokslag elf op een stille zondagmorgen in Gorredijk. Duiven koeren, kraaien schetteren, de zon straalt. Het is tijd voor de eerste Gordykster Horeca Wandeltocht. “Ik wol begjinne mei iten.” Het wordt een stuk huisgemaakte monchoutaart, staand opgepeuzeld bij een leeg terras aan de vaart.
“Moai dat De Gordyk wat docht”, vindt Martje Kuperus. Samen met dochter Judy begint ze de 8,5 kilometer lange wandeling bij de Hoofdbrug. “We moatte mei syn allen wat dwaan om de hoareka oerein te hâlden”, verklaart ze. En het is lekker om met dit mooie weer een wandeling te maken, vult Judy aan. “Kofje ha we thús al hân,” zegt Martje, “we dogge hjoed allinnich de lekkere dingen.” En dan gaat zo’n stuk taart er prima in.
Dik tweehonderd mensen hebben zich opgegeven voor de horecawandeltocht, vertelt organisator Mariska van Es. Maar die kunnen vandaag niet allemaal meedoen. In overleg met de gemeente zijn de aantallen wandelaars uitgesmeerd over meerdere zondagen. Maximaal 25 wandelaars per dag en alleen in tweetallen, tenzij je een huishouden vormt. “We sitte no fjouwer sneinen fol, mar minsken kinne harren noch hieltyd ynskriuwe. Hartstikke leuk dat se sa entûsjast binne.” Zolang er nog liefhebbers zijn, gaan de wandelingen door, zegt Mariska. Iedereen die zich inschrijft, krijgt op de vrijdag een mail met de route die ze op zondag mogen lopen. Meedoen kost trouwens niets. Het gaat erom dat je bij de  horecazaken iets koopt; lekkere take-awaygerechtjes. “We hoopje ek op fersoepeling fan de maatregels, dan soe it wer wat oars kinne.” Mariska heeft zelf een bijbaan bij De Vergulde Turf. “Ik woe yn dizze tiid ris wat dwaan om de hoarekaûndernimmers te steunen.”
De horecaondernemers zijn blij met het initiatief. Eric Mulder van De Vergulde Turf en De Vrolijke Keizer: “Moai in bytsje leven yn de brouwerij. Der mocht fan de gemeente net in fêst startpunt wêze, dat wy ha healwei de rûte, by kafee Spaltenbrêge yn Terwispel, ek noch in punt wêr’t minsken wat keapje kinne.” Ook mensen die niet meedoen aan de wandeling, kunnen bij de take-awaypunten terecht. “It is moai waar, der bin in soad minsken ûnderweis. We hoopje dat we dêr ek noch wat fan meipikke.” Op het wandelmenu onder andere gebak, soep en broodjes van De Vergulde Turf, snacks en milkshakes bij Snackbar Lucy en een sushi-boxje bij Zhushi. Verder een kortingsbon van Pizzeria Oase en een wandelselfiewedstrijd van Pyramide.

8,5 kilometer

Met de klok mee loopt de 8,5 kilometer lange route vanaf de Hoofdbrug richting Terwispel en via Overtoom langs Hoofdstraat en Oosterend terug naar het centrum. Aan het begin van de horecatocht is het bij sushirestaurant Zhushi nog rustig. Broers Kapin en Kalen Zhu begonnen het restaurant twee maanden geleden. Kapin: “Heel leuk om hieraan mee te doen en leuk om mensen die soms nog nooit sushi hebben gehad, te laten proeven.” Aanmelden voor de tocht kan via gordykstertocht@gmail.com.