Promotie voor Makkinga en Langezwaag
GORREDIJK Succes voor Makkinga en Langezwaag. Beide clubs dwongen zondag in de finale van de nacompetitie promotie af. Makkinga keert na 22 jaar van afwezigheid terug in de derde klasse en Langezwaag mag het na de degradatie van twee jaar geleden opnieuw proberen in de vierde klasse.

Makkinga moest in Oosterstreek tegen Hoogersmilde tot het uiterste gaan om de overwinning uit het vuur te slepen. Makkinga speelde volgens trainer Robbie Dijkstra tegen de Drenten het ’gekste duel’ van de competitie. Makkinga begon beter aan de wedstrijd, maar nadat Hoogersmilde fysieke wapens in de strijd gooide en volgens Dijkstra op het gemene af speelde, kenterde het spelbeeld.
“De scheidsrechter deed er niets aan en was volgens mij de slechtste man op het veld”, foeterde de trainer die zijn ploeg vlak voor rust ook nog eens op achterstand had zien komen. Makkinga was in de tweede helft, mede dankzij de inbreng van invaller Luko Reinders, de betere ploeg, maar kreeg uit een counter de 2-0 om de oren.
“Dat was wel even een tik”, aldus Dijkstra. Makkinga toonde echter veerkracht en sloeg binnen enkele minuten terug. Ivo Savenije profiteerde van een fout van de defensie van Hoogersmilde, 2-1. Met nog een klein kwartier op de klok zette Luko Reinders Makkinga op gelijke hoogte. In de slotfase werd niet meer gescoord.
In de verlenging sloeg Hoogersmilde al na twee minuten toe, maar opnieuw had Makkinga, treffer Ivo Savenije, snel een antwoord klaar. De topscorer van scoorde na een lange bal vanaf de aftrap. Het duel leek door strafschoppen beslist te gaan worden, maar in de 119 minuut kopte routinier Niels Tel de 4-3 binnen. Die marge gaf Makkinga niet meer uit handen.
Dijkstra sprak van een verdiende overwinning en was blij voor Tel die bij zijn afscheid, de 34-jarige routinier stopt na dit seizoen, de belangrijke vierde treffer scoorde. Dijkstra zwaait na zeven seizoenen met promotie af bij Makkinga. “Dat doet me wel wat, want Makkinga is een prachtige club. Ik heb hier mooie jaren gehad”, aldus een geëmotioneerde trainer.
Winst Langezwaag na late treffer
Ook Langezwaag kon feest vieren. De ploeg van trainer Michiel Hornstra won in Appelscha met 1-0 van Gieterveen. Het was geen beste wedstrijd op sportpark de Steegde waar de defensies heersten. Langezwaag scoorde er in de slotfase van de competitie op los, maar wist zondag geen gaatje te vinden in de hechte defensie van de Drentse tegenstander. “Mar sy wisten ek gjin kânsen te kreëarjen”, had Hornstra gezien.
Terwijl de technische staf van Langezwaag al bezig was met een plan voor de verlenging, wist de ploeg van Hornstra alsnog te scoren. In de 89ste minuut reageerde Bjorn Claus alert na geklungel van de defensie van Hoogersmilde. De topscorer van Langezwaag, die dit seizoen 30 van de 66 Langsweachster treffers scoorde, liet zien waarom hij de onbetwiste puntspeler is van Langezwaag.
De 1-0 voorsprong werd niet meer uit handen gegeven. Hornstra kon zijn geluk niet op en sprak van een geweldig seizoen voor Langezwaag. “We ha hjoed net ús bêste fuotbal sjen litten, mar allinnich de winst telt.” Langezwaag keert komend seizoen terug in de vierde klasse. Hornstra hoopt op mooie derby’s tegen Tijnje, Mildam en Oldeboorn en: “We wolle fansels sjen litte dat we mei dizze groep ek yn de fjirde klasse prestearje kinne.”












