Sport

Tennissers Oerterp hebben zaken op orde: Mogelijke bouw padelhal verrijking voor Ureterper sportaanbod

Door: Gurbe van der Woude

URETERP - ‘Sportief en gezellig’, daarmee afficheert tennisvereniging Oerterp zich op de eigen website. Het is een typering waarin kersverse voorzitter Anja Dijkman - zij verving in maart haar voorgangster Alie de Jager - zich kan vinden. Dijkman kwam een jaar of vijf geleden in aanraking met de tennissport en voelde zich snel thuis bij de Oerterper vereniging. “Ik fyn it gewoan in hiele leuke feriening.”

Het bestuur van tennisvereniging Oerterp. V.l.n.r.: Iris Herder, Anja Dijkman, Lotte Sprietsma en Leentje Tolsma. Op de foto ontbreekt Jan Geertsma.
Het bestuur van tennisvereniging Oerterp. V.l.n.r.: Iris Herder, Anja Dijkman, Lotte Sprietsma en Leentje Tolsma. Op de foto ontbreekt Jan Geertsma. Foto: Gurbe van der Woude

Gespreid bedje

Dat Dijkman zo snel in het bestuur zou belanden was niet de bedoeling, maar de vereniging was al een tijdje op zoek naar vers bloed en na een paar keer gevraagd te zijn, besloot ze ja te zeggen. Omdat Dijkman het naar haar zin had bij de vereniging en: “Miskien bin ik wol sa grutbrocht datst út en troch dyn ferantwurdlikheid nimme moatst.”

Dijkman stapte in een redelijk gespreid bedje. De Ureterper tennisclub heeft de zaakjes op orde, vindt de voorzitter. Het ledental is redelijk stabiel en schommelt al jaren rond de 150. In de persoon van Kevin Janson beschikt de club over een goede trainer, de leden zijn betrokken en de in 2011 in gebruik genomen accommodatie aan de oostelijke rand van Ureterp is een visitekaartje.

Nieuw complex

De tennisclub begon 48 jaar geleden aan de westkant van het dorp aan de Skoalleane. In 1978 kregen de plaatselijke voetballers en korfballers samen met de pas opgerichte tennisclub een plekje op het nieuwe sportpark De Hege Kamp. In 2011 verhuisden de sportverenigingen naar het nieuwe complex aan De Griene Leane.

De ingebruikname van het complex gaf de club een opnieuw een impuls. Er kwamen meer leden bij en de faciliteiten verbeterden aanzienlijk. Zo werd afscheid genomen van de oude gravelbanen, kwam er een volwaardige kantine en kreeg de club, voor het eerst, de beschikking over eigen kleedkamers en douches. Dijkman is trots op de accommodatie. “Ik kom wol by oare klups en dan tink ik fan: ‘Wy ha it goed foarinoar.”

Het fraaie complex van tennisvereniging Oerterp.
Het fraaie complex van tennisvereniging Oerterp. (Foto: Gurbe van der Woude)

Het complex ligt er, mede dankzij de inzet van de leden, tiptop bij en de toegang tot het tennispark is met een digitaal sleutelsysteem goed geregeld. Het geleur met een sleutel van het toegangshek door het dorp is verleden tijd. Ieder lid heeft via een app toegang tot de banen en de toiletten. “De kantine hast allinnich tagong ta ast berjochtige bist.”

Nazit in de kantine

Rondom wedstrijden en trainingen wordt de kantine beheerd door gerechtigde leden die toegang hebben tot de kantine; bij grotere evenementen draaien vrijwilligers bardiensten. Het is goed toeven bij Oerterp; gasten van bezoekende verenigingen worden na wedstrijden in de watten gelegd. “‘Jimme hawwe it goed regele’, hear ik faak. En sa heart it, want de neisit is by tennis hiel belangryk”, vindt Dijkman.

Betrokkenheid

De voorzitter is vooral blij met de betrokkenheid en het enthousiasme van de leden die volgens haar bereid zijn de schouders eronder te zetten. De activiteiten van de vereniging, van toss-avonden en toernooien tot uitstapjes, zijn gezellig en worden goed bezocht. Het tennispark ligt er altijd tiptop bij omdat het onderhoud structureel goed wordt opgepakt.

De betrokkenheid van de leden was voor Dijkman doorslaggevend om ja te zeggen tegen de klus als voorzitter. De tennisvereniging heeft de zaken op orde, vindt ze. “It stiet, hoechst net oeral oan te lûken.”

Anja Dijkman is voorzitter van een bestuur dat hoofdzakelijk uit vrouwen bestaat. Naast Dijkman zijn dat Leentje Tolsma, Lotte Sprietsma, Iris Herder en Jan Geertsma. De voorzitter vindt het mooi dat met Lotte en Iris twee jonge vrouwen voor nieuw elan zorgen en dat oud-bestuursleden op de achtergrond beschikbaar zijn voor raad en daad.

Goede samenwerking

Goede samenwerking is belangrijk, vindt de voorzitter die daarom blij is dat de plaatselijke voetballers en korfballers het plan van de tennisvereniging om een padelhal aan De Griene Leane te realiseren hebben omarmd.

Een impressie van de in Ureterp te bouwen padelhal.
Een impressie van de in Ureterp te bouwen padelhal. (Afbeelding aangeleverd)

De padelhal is een initiatief van de tennisclub, die een bedrag voor de aanloopkosten beschikbaar heeft gesteld, maar de uitvoering is in handen van de nieuw opgerichte Stichting Padel Ureterp (SPU). De samenwerking tussen de sportverenigingen is noodzakelijk, aldus Dijkman, alleen al omdat de padelhal gebouwd moet worden op het terrein van de korfbalvereniging.

De samenwerking biedt ook kansen de omni-gedachte in Ureterp nieuw leven in te blazen. Samen optrekken geeft nieuwe en meer mogelijkheden, vindt Dijkman en: “Je wolle safolle mooglik minsken meidwaan litte. Dêrom is it in moai idee om it mei oare ferieningen op te pakken.”

Initiatief, wat steun verdient

De komst van een padelhal creëert een nieuwe situatie die goede afspraken vereist. Dijkman denkt bijvoorbeeld aan de mogelijkheid om grotere toernooien te organiseren. Het gebruik van kleedruimten, bardiensten, kantine en verdeling van opbrengsten moet in overleg afgestemd worden. Het is toekomstmuziek, weet de voorzitter, maar de verenigingen zullen het samen moeten rooien. “Oars krigest miskien skeve gesichten.”

De padelhal kan de sport in Ureterp een nieuwe impuls geven en meer mensen in beweging krijgen, denkt Dijkman. Ze vindt het mooi dat er Ureterpers zijn die hun nek uit willen steken voor de nieuwe sportvoorziening. Een serieus plan dat de moeite waard is, aldus de voorzitter die hoopt op enthousiaste medewerking van de gemeente. “Want it is in moai inisjatyf fanút de ferieningen sels, dat stipe fertsjinnet.”

Tekst en foto’s: Gurbe van der Woude