Sport

Na 38 jaar is Jubbega weer tweedeklasser

Jubbega Kampioen.
Jubbega Kampioen. Jubbega Kampioen.
De ontknoping was bloedstollend in de derde klasse D. DIO, Akkrum en Jubbega vochten elkaar zo’n beetje de tent uit en maakten op de laatste speeldag allemaal nog kans op de titel. Uiteindelijk trok Jubbega dankzij een 0-2 overwinning bij Dwingeloo aan het langste eind.
In zijn derde jaar als voorzitter van vv Jubbega vierde Haaije Bosma zondag zijn tweede kampioenschap met de club. “Het is prachtig dat we straks na 38 jaar weer tweedeklasser zijn. Een geweldige prestatie van de ploeg. Nadat we bij Akkrum verloren, dacht ik dat we ons konden richten op de nacompetitie. Maar plots kreeg alles een week later weer een nieuwe wending toen zij verloren van Oldemarkt. Waren wij ineens toch weer koploper.”
Die uitgangspositie werd niet meer uit handen gegeven. Ook al  was de wedstrijd tegen Dwingeloo, dat nog speelde voor derde periodetitel, bepaald niet sprankelend. “De druk was beide teams groot. Dan is het fantastisch dat Jacko de Jong de verlossende 0-1 maakt en daarna ook nog de 0-2.” De Jong was betrokken bij het noodlottige ongeval in november 2016, waarbij ploeggenoot en vriend Ids Douma om het leven kwam. “Het is hem zo gegund dat hij dan in zo’n wedstrijd het verschil kan maken.”