Survivalrun: ‘10x doodgaan, 11x opstaan’
DE KNIPE Het was een valse start. De eerste survivalrun van De Knipe werd vanwege de MKZ-crisis op het laatste moment afgelast. De wedstrijd is inmiddels uitgegroeid tot het grootste survivalrun- evenement van Nederland. Bij de twintigste editie stonden afgelopen weekend 4.500 sporters aan de start. Van wedstrijdlopers tot recreanten.

Het is zaterdagmorgen rond de klok van negen. Het is de derde dag van het Knypster evenement. Het zonnetje schijnt, de lucht is helder blauw. Op het terrein van de start- en finishlocatie aan de Ds. Veenweg is het een drukte van belang. Een groot aantal vrijwilligers is druk in de weer met de laatste voorbereidingen voor de wedstrijden die gepland staan.
Voorzitter Marcel de Jong van de organiserende Stichting Survival De Knipe Yn Tou kijkt tevreden om zich heen. “Dit fyn ik it moaiste. Survival is in yndividuele sport, mar hat in mienskiplik karakter. De minsken helpe út leafde foar de sport. Hoe’t se mei-inoar omgean is typearjend, tidens de wedstryd is der rivaliteit, mar foarôf en nei ôfrin is de omgang freonskiplik.”
Zijn woorden sluiten aan bij die van Aletta Roode; de 32-jarige sportster vecht een hevige strijd uit met haar grote rivale Florence van Helten om de eindzege in het klassement Lange Survivalrun, maar vijanden zijn ze zeker niet. “Als het moet, helpen we elkaar juist. Ik ben uiterst competitief, maar het is meer dan sport alleen, deze wereld vormt ook mijn sociale leven.”
Roode was vroeger wedstrijdzwemster en deed aan hardlopen, maar ze zocht een grotere uitdaging en vond die in de survivalrun. “Ik ben iemand die tot het gaatje gaat. Als ik aan een wedstrijd begin, gaat de knop om en geef ik niet op voor ik over de finish ben.” De sport is voor Roode, zowel fysiek als mentaal, een uitlaatklep. “Als je een run doet, denk je echt nergens meer aan.”
Dezelfde passie
De surivalrun is een zware tak van sport, zeker in het klassement waaraan Roode deelneemt: een 18 kilometer lange loop met allerlei hindernissen. Het is een uitdagende sport waarbij kracht, conditie, souplesse, techniek en doorzettingsvermogen belangrijk zijn. Deelname vergt oefening, Roode traint wekelijks twee keer survivaltechnieken, loopt tachtig kilometer in interval- en duurlooptrainingen en doet aan krachttraining. Fysiek moeten survivalrunners top zijn, maar mentale weerbaarheid is minstens zo belangrijk. “De lange survivalrun is tien keer doodgaan en elf keer weer opstaan. Opgeven komt niet in mijn woordenboek voor”, aldus Roode die op zaterdag aanwezig is als jurylid om de organisatie te helpen. Lachend: “Zoals ik zei, dit is meer dan sport, we vormen een hechte groep met dezelfde passie. Het is fijn daar deel van uit te maken.”
![]()
Voorzitter Marcel de Jong - Foto: Marit Groen
Marcel de Jong is sinds 2015 voorzitter van de De Knipe Yn Tou. Hij is trots op het succes van het evenement. De organisatie wil verschillende doelgroepen een leuke en sportieve dag bezorgen. Van scholieren, dorpsgenoten, wedstrijdatleten tot aan vriendengroepen en dat is gelukt. “Yn Fryslân klappe wy faak mei de hânnen yn de bûse, mar hjir kin wy grutsk op wêze.” De run in De Knipe wordt volgens de voorzitter door de landelijke bond als voorbeeld gebruikt voor startende verenigingen. Een mooi compliment, aldus de Jong. De organisatie staat als een huis. De afgelopen jaren is een professionaliseringsslag doorgevoerd. “Mei safolle dielnimmers kinst it net mear út ‘e losse pols dwaan. It moat feilich en ferantwurde wêze.”
Zuinig met natuur
Het succes is mede te danken aan de inzet van een grote groep vrijwilligers die de handen uit de mouwen steken. De organiserende stichting kan rekenen op de hulp van zo’n 350 vrijwilligers, maar extra handen blijven welkom. “It giet net allinne om dizze fjouwer dagen. We ha no in pauze, mar yn oktober begjinne de tariedings op takommend jier alwer.” Er zijn meer factoren die aan het succes bijdragen. Zo is de steun van de nog immer groeiende groep sponsoren onontbeerlijk; datzelfde geldt voor de medewerking van de gemeente Heerenveen.
Bovendien is de stichting landeigenaren dankbaar dat het parcours van de run op hun grondgebied uitgezet mag worden. “As ien fan dy partijen dwersleit ha wy in probleem”, weet de voorzitter. Om te voorkomen dat een evenement van deze omvang te veel vergt van de natuur, wordt nauw samengewerkt met onder andere Staatsbosbeheer. De organisatie voldoet aan de geldende stikstofnormen en schakelt sinds vorig jaar een ecoloog in om mee te kijken of er geen dieren of planten in het gedrang komen door de survivalrun.
Het natuurbelang staat voorop, vertelt De Jong. Zo is het parcours vorig jaar verlegd om een broedende buizerd niet te storen. Na afloop wordt alles netjes achtergelaten. “Wy bin gast yn ‘e natuer en sa gedrage wy ús ek. Wy rêde alles wer op.” Het kan ook niet anders, daarvoor is natuur te belangrijk, aldus de voorzitter. “Boppedat wurdt de wetjouwing hieltyd stranger.” De Jong is een tevreden voorzitter en verwacht dat de Knypster run, die voor de twintigste keer werd gehouden, nog minimaal twintig jaar bestaan blijft. “Wy organisearje mei passy en de dielnimmers beoefenje harren sport mei passy. Dat is in sterke kombinaasje.”









