Opsterland Cup: ‘Goed foar bining tusken ferieningen’
URETERP Ruim vierhonderd voetballers in de leeftijd van 7 tot en met 19 jaar streden afgelopen weekend op initiatief van Bakkeveen, ODV en RWF in De Wier in Ureterp om de Opsterland Cup. Het zaalvoetbaltoernooi werd een succes. “We hebben de zaal voor volgend jaar alweer geboekt.”

Het is vrijdagochtend. Wethouder Libbe de Vries van de gemeente Opsterland heeft zojuist de aftrap verricht van de eerste editie van de deze nieuwe versie van de Opsterland Cup. In de zomer strijden de senioren om de cup met dezelfde naam. In de kerstvakantie is het de beurt aan de jeugd. In zowel de kleine sportzaal als de hal van De Wier wordt fel gestreden als Arnold Blaauwijkel (ODV), Arjan de Koning (Bakkeveen) en Sjoerd Fennema (RWF) aanschuiven om uitleg te geven over het initiatief voor een gemeentelijk jeugdzaalvoetbaltoernooi.
![]()
De organisatoren Arjan de Koning, Arnold Blaauwijkel, Hielke Posthumus en Sjoerd Fennema. - Foto Gurbe van der Woude
Arnold is de grote initiator achter het toernooi. De jeugdleider van ODV liep al een tijdje rond met het plan voor een groot zaalvoetbalevenement in de kerstvakantie en vond in clubgenoot Hielke Posthumus een medestander. De beide mannen namen contact op met de voetbalclubs Bakkeveen en RWF en vonden een gewillig oor. “Het idee werd meteen omarmd”, aldus Blaauwijkel. Begin november zaten de initiatiefnemers voor het eerst om tafel. Het was kort dag om een grootschalig voetbalevenement te organiseren, maar de mannen zetten de schouders eronder. “Ik had het nodige voorwerk verricht”, vertelt Blaauwijkel.
Hij had bijvoorbeeld uitgezocht hoeveel teams er mee zouden kunnen doen. Lachend: “Dat waren er honderd. Zoveel zijn het er gelukkig niet geworden, dan was de klus nog groter geweest.” De Opsterlandse voetbalverenigingen werden aangeschreven en reageerden enthousiast. Alle clubs, met uitzondering van Blue Boys, schreven zich in voor het toernooi. Gelukkig waren de zalen van mfc De Wier beschikbaar en reageerde beheerder Henk de Jong positief. “Er moest op vrijdagavond alleen een korfbalwedstrijd geannuleerd worden”, aldus Blaauwijkel. Er is in de laatste maanden van 2023 veel werk verricht. Van programmaboekjes, vaantjes en bekers, ballen, scheidsrechters, alles moest in kort tijdsbestek geregeld worden.
Bijdrage gemeente
En er was geld nodig voor de organisatie. Gelukkig sprong de gemeente Op- sterland meteen bij. Daarnaast vond ODV een aantal clubsponsoren bereid een bijdrage te leveren. De Koning: “Bakkeveen en RWF hadden net een ronde langs bedrijven gemaakt, die deden daarom een bijdrage uit eigen middelen. Verder betaalde ieder deelnemend team tien euro inschrijfgeld.” Met de totale organisatie is ongeveer 2.500 euro gemoeid. Voor dat bedrag is de zaalhuur betaald en zijn onder andere bekers, vaantjes en ballen aangeschaft. “Maar de ballen zijn een langetermijninvestering”, licht De Koning toe. “We hebben alle geld nodig. Denk bijvoorbeeld ook aan consumptiebonnen. Op vrijdag zijn de scheidsrechters twaalf uren in actie. Die moet je consumpties en een goede maaltijd bieden.”
Aan de eerste editie van het toernooi namen 52 teams deel. Ruim vierhonderd voetballers van zeven tot en met negentien jaar werkten op vrijdag en zaterdag meer dan 128 wedstrijden af. De grote animo voor het toernooi doet de vraag rijzen waarom nooit eerder een gemeentelijk zaalvoetbaltoernooi is gehouden. Het trio moet het antwoord schuldig blijven. “Soms ha je de júste minsken nedich dy’t de karre lûke”, zegt Sjoerd Fennema. “Arnold wie de grutte gongmakker. Hy hat alles yn beweging set. Dêrnei wiene der genôch lijntsjes tusken de ferienings om in toernoai opsette te kinnen.” Naarmate het toernooi naderde, liep de spanning op. “We hadden ons goed voorbereid, maar je wilt dat alles tot in detail klopt”, aldus Blaauwijkel.
Binding
Hielke Posthumus constateert zaterdagochtend aan het einde van het toernooi dat de zorgen voor niets zijn geweest. Er zijn verbeterpunten, dat is logisch bij een eerste editie, maar Posthumus heeft louter positieve reacties ontvangen. “It wie in moai toernoai en der wie in soad publyk. It hat freedtejûn noch lang gesellich west. Foar de bining tusken de ferienings is it ek goed west.” Een evaluatie moet nog volgen, maar het toernooi krijgt volgens Blaauwijkel zeker een vervolg. “De clubs lieten weten volgend jaar weer te willen komen en ook met meer teams. Gorredijk bijvoorbeeld, was nu alleen met een team uit de onderbouw aanwezig, maar wil volgend seizoen ook met oudere jeugd aan het toernooi deelnemen. We kunnen absoluut spreken van een geslaagd initiatief.”
Met Henk de Jong, de beheerder van De Wier, zijn al afspraken gemaakt voor komend jaar. “De zaal is gereserveerd.” Ook in 2025 ligt de organisatie bij het kwartet van Bakkeveen, ODV en RWF. De mannen rekenen op meer deelname. “Ik denk wel zo’n tachtig teams. We hebben nu op vrijdag en zaterdagochtend gespeeld, maar dan zullen we ook op zaterdagmiddag en -avond voetballen”, besluit Blaauwijkel.
Wethouder Libbe de Vries is ingenomen met het initiatief. “Sport en beweging is o sa wichtich en wat foaral ek moai is, is de gearwurking fan ferienings dy’t sels mei it idee kaam binne.” De Vries uit zich lovend over de initiatiefnemers die in korte tijd een groot evenement voor honderden jeugdige voetballers uit de grond stampten. “De gemeente hat, útsein it jaan fan jild, net folle dien, dizze mannen fertsjinje alle credits.”











