Thema Voetbal 2019-2020

Menno de Vries: korfballer gaat voetballen

Voetbalbijlage.
Voetbalbijlage. Voetbalbijlage. Menno de Vries. Sport Vereent.
Jarenlang korfbalde hij bij SCO en De Hoeve op hoog niveau. Dit seizoen is Menno de Vries voetballer bij Sport Vereent uit Oldeberkoop, laagvlieger in de vijfde klasse. “Het is wel even omschakelen, maar ik geniet er ook van.”
Hij beseft dat het een hele overgang is, maar Menno vond het leuk om deze stap nu te zetten. “Ik heb van kleins af aan altijd met heel veel plezier gekorfbald. Zeker bij SCO was de beleving en benadering echt topsport. We speelden in de hoofdklasse, door het hele land en je kon geen training missen. Daar heb ik altijd van genoten, maar afgelopen seizoen merkte ik dat het tijd werd voor iets anders. Ik wilde iets vrijblijvender sporten.”
En toen belde Sport Vereent? “Ik kom al jaren bij de club, mijn zwager voetbalt er en ik woon naast het sportveld. Ik spring over een slootje en ben er. Met kroegenvoetbal deed ik ook weleens mee, het lijkt mij een mooi avontuur.”
Valt het mee? “Ik moet bekennen dat het toch lastiger is dan ik had verwacht. Voorheen dacht ik dat iedereen dat wel kan, meevoetballen in de vijfde klasse. Maar soms is het toch één groot mirakel. Looplijnen, wanneer bied je je aan en wat doe je vervolgens; het zijn andere dingen dan ik gewend was.”
En het niveauverschil? “Daar heb ik me wel op ingesteld of dat probeer ik tenminste zo goed mogelijk te doen. Het is wel wennen. Ik merk ook aan de jongens dat ze het de laatste jaren echt heel lastig hebben gehad, met veel nederlagen, soms ook heel dikke. Bij een tegenslagje gaan de koppies heel snel omlaag. Dat moet er echt uit.”
Kun jij daarbij helpen? “Dat ga ik zeker proberen. Mijn eerste wedstrijd was voor de beker tegen Gorredijk, iedereen stapte al met lood in de schoenen in de auto. Terwijl ik iets had van ‘wat hebben we te verliezen tegen een derdeklasser, we gaan er gewoon voor’. Dat deden we met De Hoeve en SCO ook altijd tegen een op papier sterkere tegenstander en dan wonnen we ook regelmatig. Nu verloren we met 6-0 en daar was iedereen tevreden over. Dat vind ik dan weer bijzonder, maar daar ga ik vast snel aan wennen.”
Als korfballer was je een schutter. Wat voor voetballer ben je? “Tegen Gorredijk speelde ik rechtshalf. Dat was leuk en daar kon ik mijn energie mooi kwijt. Na rust speelde ik rechtsback en dat was ook wel lekker, met het spel wat meer voor je. Ik moet het allemaal nog een beetje ontdekken. En als het goed is, hebben we voor het maken van doelpunten straks Jan Jonker. Ach, het gaat vast mooi worden dit jaar. Ik ben vooral nieuwsgierig.”