Algemeen

Verpletterende overwinning Opsterlands Belang

Door: Redactie

BEETSTERZWAAG - Opsterlands Belang is de grote winnaar bij de gemeenteraadsverkiezingen in Opsterland. De lokale partij was met vijf zetels al de grootste, maar groeit nu door naar negen zetels. De FNP is de andere winnaar in Opsterland met een groei van drie naar vier zetels.

Grote vreugde bij Opsterlands Belang dat de verkiezingen in Opsterland dik wint.
Grote vreugde bij Opsterlands Belang dat de verkiezingen in Opsterland dik wint. Johan Dirk van der Schaaf

Vanaf het eerste stembureau waarvan burgemeester Andries Bouwman de uitslag bekend maakte werd al duidelijk dat Opsterlands Belang veel stemmen had binnengehaald. Lijsttrekker Anneke Oosterwoud was zelf uitgegaan van zes, misschien zeven zetels. “De ferwachting wie wol dat de lokale partijen it goed dwaan soenen, mar ik stean no wol mei triljende hantsjes.”

De FNP was lang de kleinste partij in Opsterland. Vier jaar geleden was er de sprong van één naar drie zetels, daar komt nu nog een zetel bij. Lijstrekker Harm de Jong wist niet wat hij moest zeggen, en dat gebeurt niet vaak. “We binne der en wy bliuwe der.”

De Opsterlandse raad groeit van dankzij een groeiend aantal inwoners van 21 naar 23 zetels. Opsterlands Belang en FNP hebben nu samen al een meerderheid van dertien zetels. Er werd in het gemeentehuis ook al druk gespeculeerd over een nieuw college uit deze twee partijen. Maar tegelijkertijd toonde De Jong zich ook al waakzaam. “It ferskil is wol grut, miskyn moat der dan wol in tredde party by.”

Er waren ook veel teleurgestelde gezichten in Opsterland. GroenLinks/PvdA haalde drie zetels terwijl de twee partijen in afzonderlijke fracties de afgelopen vier jaar samen nog vijf zetels hadden. Voor lijsttrekker Jochem Knol een dikke tegenvaller. “In de rest van Friesland doen we het goed, maar waarom hier niet, dat is nog even onduidelijk.” Ook Bareld van der Meer (CDA) was teleurgesteld met het verlies van een zetel, waardoor de nieuwe fractie twee zetels telt. “Lanlik sit it CDA yn de lift, mar dêr ha wy net fan profitearje kint.”

ChristenUnie (2), VVD (2) en D66 (1) bleven op hetzelfde aantal zetels. Het lukte de SP, die in Opsterland voor het eerst mee deed, niet om een zetel te halen.

Meerdere aanwezigen op de uitslagenavond lieten wel doorklinken dat het er nu wel op aan komt hoe Opsterlands Belang als verreweg de grootste partij zich gaat gedragen en met de rest van de partijen om gaat. “Het lijkt nu wel Opsterlands Belang en de rest Opsterlands Behang.”

Tevredenheid was er over de opkomst van 59,1% tegenover 55,1% vier jaar geleden.