Nieuws

Club van Sa! bij De Bakkers van Verloop

Door: Redactie

HEERENVEEN De Club van Sa! is op bezoek bij De Bakkers van Verloop in de banketbakkerij in Heerenveen. Zoon Jitze en vader Jozeph Verloop vertellen het interessante verhaal over de geschiedenis en werkwijze van Verloop. Daarna mocht de Club van Sa! zelf aan de slag. 

De Club van Sa! op bezoek bij De Bakkers van Verloop.
De Club van Sa! op bezoek bij De Bakkers van Verloop. Bente Kuipers

Goede bakkers zijn essentieel om de bakkerij draaiende te houden. Jozeph: “De kwaliteit staat voorop en het verschil met de producten in de supermarkten moet je continu laten zien.” Bij De Bakkers van Verloop werken twintig bakkers: tien in het brood en tien in het banket. “En we willen ze natuurlijk allemaal aan het werk houden. We hebben bakkers die al minimaal dertig jaar in het vak zitten. Tegenwoordig hoppen jonge werknemers sneller van het ene baantje naar het andere.”


De Bakkers van Verloop hebben de afgelopen jaren grote stappen gezet. Zo is duurzaamheid een belangrijk begrip geworden. Alle tarwe komt van Nederlandse bodem. Het wordt in Zeeland en op de Zuid-Hollandse eilanden geteeld en gaat vanuit Rotterdam per schip naar leverancier Koopmans in Leeuwarden. “Ook hier kiezen we de meest duurzame manier”, vertelt Jitze, de vierde generatie Verloop in het bedrijf dat in 1926 is opgericht.

Tijdens de interessante verhalen over de geschiedenis en werkwijze van Verloop, is er veel respons van de Sa!-lezers. “En hoe denken jullie over automatiseren?”, vraagt een van hen. Jitze legt uit dat het bakkersvak een ambacht is, met veel handwerk. Maar dat er nog niet zo lang geleden een machine in gebruik is genomen om de oranjekoeken in stukjes te snijden. 

Een andere vraag uit het publiek: “Wat wordt er gedaan met producten die over de datum zijn?” Op de broodafdeling belandt niks in de container. Afnemers zijn de voedselbank, enkele boerderijen die het als veevoer gebruiken en Verloop heeft contact met winkels die het goedkoop verkopen. Op de banketafdeling is dat lastiger, maar Jitze legt uit dat hier veel minder overblijft omdat het vaak ook langer houdbaar is.

Zelf aan de slag

Na het interessante verhaal van vader en zoon Verloop, is het tijd voor de leden van de Club van Sa! om zelf aan de slag te gaan. Ze nemen eerst een kijkje in de bakkerij. Chef banketbakker Jan wacht hen op. Er vormt zich een kring rond de tafel waar de lekkernijen al klaarstaan. Jan laat zien hoe hij een slagroomtaart maakt. Hij snijdt de cake doormidden, om deze daarna in te smeren met jam. Gevolgd door de dikke laag slagroom. De plakken worden op elkaar gelegd en ook weer bedekt met een laagje slagroom. Tot slot spuit Jan met een ervaren draaiende beweging de taart op. En legt hij de vruchtjes met gelei en de chocoladevormpjes op de taart. Alles met de hand. “Dat heeft hij wel vaker gedaan”, klinkt het vol bewondering uit het publiek. Applaus volgt. 

Na de demonstratie van Jan is het nu echt tijd voor de lezers. Voor hen staat een doosje met een onopgemaakt stuk oranjekoek. De spuitzak wordt met twee handen opgetild. Al draaiende wordt er fanatiek slagroom op de koek gespoten. Vervolgens worden deze keurig versierd met vruchtjes en chocolade. De vingers worden afgelikt. “No sa, foar in leek noch net sa gek, tocht ik.”


Chef banketbakker Jan laat aan de Club van Sa! zien hoe de taart wordt opgespoten. - Bente Kuipers

De smaak

Met de opgemaakte oranjekoek in de hand lopen we richting de banketafdeling. Daar staat bakker Dirk het deeg te rollen. Nadat hij het deeg nat heeft gemaakt met water - dat is goed voor de structuur van de koek - smeert hij het in met een laag spijs. “De hoeveelheid spijs is belangrijk voor de smaak van de oranjekoek. Dat geldt eigenlijk voor alle ingrediënten. Als er ook maar iets te veel in zit, heeft dat grote invloed op de uiteindelijke smaak. En die moet te allen tijde lekker zijn.” 

Dirk legt het uitgerolde deeg in een grote machine die er een lange koek van maakt. Goed voor vier grote stukken die in de oven gaan, 18 minuten op 250 graden. In de tussentijd vertelt Jozeph over de welbekende oranjekoek. “In Limburg hebben ze vlaai, in Friesland hebben wij oranjekoek. De naam is ontstaan door de snippers van oranje sinaasappelschillen die erin verwerkt zitten.”

Creativiteit 

De geur van verse koek verspreidt zich in de bakkerij. Intussen wordt er nog altijd veel gekletst en zijn er vragen over het proces. Iedereen is erg belangstellend. Bakker Dirk geeft enthousiast antwoord. “Recent was het Valentijnsdag. Voor ons een dag met een nieuwe uitdaging, vormen creëren in onze koeken. Dan kunnen we onze creativiteit laten zien, het is leuk om te experimenteren.” 


Bakker Dirk maakt de oranjekoek klaar om de oven in te gaan. - Bente Kuipers

Bij de afsluiting in de kantine is er nog tijd voor een vragenrondje. Jitze vertelt enthousiast over de taken die hij uitvoert binnen het bedrijf. “Ikzelf kan niet bakken, dus ik hou me vooral bezig met de marketing en de winkels. Daarnaast vind ik het erg belangrijk om met de klanten te praten. Wat vinden zij belangrijk en wat vinden ze van nieuwe producten.”

Petra Duindam vertelt dat ze mee is als introducee van haar buurvrouw. “Het is superinteressant om te zien hoe zo’n bedrijf te werk gaat. Het zijn leuke activiteiten die de Club van Sa! organiseert. Ik denk dat ik ook lid word.” Het was voor de Sa!-lezers een geslaagde ochtend bij De Bakkers van Verloop. Jitze en Jozeph krijgen een groot applaus. 

de bakkersvanverloop.nl