
Het ging toch alleen over appen? Nee? Nou, dan is Jurjen weleens in overtreding, constateert hij. “Ik ha heard dat appe net mear mei. Dat doch ik dus net mear. Mar ik tocht datst dy oare dingen wol dwaan mochst op ‘e fyts.” De veertienjarige schrikt als hij hoort welke boete er staat op het vasthouden van je telefoon op de fiets. “95 euro is best in soad.” Zijn maat Kevin (14) denkt dat het allemaal wel wat meevalt. “Als je voorzichtig bent, kun je best met één hand sturen en met de andere je telefoon pakken. En we zien hier toch nooit politie.”
De jongens fietsen vaak samen naar school in Heerenveen. De lange rit wordt een stuk aangenamer met bijvoorbeeld een muziekje erbij. “Het is handig als je dan je telefoon in je hand hebt, hij past niet in m’n broekzak en als het warm is, heb je geen jas aan.” Kevin vindt de nieuwe regel eigenlijk belachelijk. “Iedereen doet het, ook de volwassenen in de auto en dat is nog veel gevaarlijker vind ik. Waarom moeten ze dan ons pakken?” Nee, hij is niet van plan zijn gewoontes te veranderen. En o ja, of we toch maar even hun namen willen blurren. “Want als mijn moeder dit leest, ben ik de sjaak”, zegt Kevin. “En do witst noait wa’t dit lêst”, bedenkt Jurjen. Done that!
Het verbod op het vasthouden van je telefoon, of ander elektronisch apparaat, tijdens het fietsen, is in de zomervakantie in werking getreden. Binnenkort gaat de jeugd weer massaal op de fiets naar school, zou het dan meteen voorbij zijn met het smartphonegebruik tijdens de vaak lange fietstochten? “Ik denk het niet, want iedereen is eraan gewend om het wel te doen”, zegt Judith (16). “Maar het is gewoon heel gevaarlijk, juist als je met een groep fietst. Je bent toch afgeleid en let minder op het verkeer.” Ze heeft een handige tip voor mensen die toch hun telefoon op de fiets willen gebruiken: “Je kunt zo’n goedkoop houdertje kopen en hem vastzetten op het stuur.” Die heeft ze zelf trouwens niet nodig, verzekert ze. “Ik heb onderweg toch geen wifi.”
“Wat een onzin dat verbod. Dan mag je zeker ook niet met een ijsco in je hand fietsen?” Daar kunnen we Iris (15) geen antwoord op geven. “En mag je wel op je telefoon kijken als je stilstaat met je fiets?” Gelukkig, dat mag wel. “Niet appen of bellen, dat snap ik. Maar dat je hem niet mag vasthouden, vind ik belachelijk. Ik zit weleens op mijn telefoon als ik fiets, even Snapchat of Insta. Maar ik kijk altijd goed uit.” Op het platteland valt het wel wat mee met de pakkans, denkt ze. “In Amsterdam doen ze het veel meer en daar is ook meer politie.” Ook Iris wil liever niet met haar echte naam in de krant. “Want mijn ouders hebben al gezegd dat ze mijn boete niet gaan betalen.” Op de Burgemeester Harmsma School in Gorredijk zijn mobieltjes in de klas niet langer welkom. Onder het motto ‘thuis of in de kluis’ let de school vanaf het begin van het schooljaar scherp op de aanwezigheid van de mobieltjes. Ook docenten, medewerkers en gasten mogen in de gangen geen mobieltjes meer gebruiken. De reden voor de maatregel is vergelijkbaar met het verbod in het verkeer: de mobieltjes leiden te veel af. Alle leerlingen krijgen vanaf het nieuwe schooljaar bovendien een eigen schoolcomputer, een telefoon is dan ook niet meer nodig in om online informatie op te zoeken.
Hoe zit het precies?
Sinds 1 juli 2019 is het verboden om op de fiets te appen. Je mag zelfs de telefoon niet meer in je hand houden. Natuurlijk geldt dat ook voor bestuurders van een brommer of scooter.Het verbod geldt voor een telefoon en ieder ander mobiel elektronisch apparaat zoals een muziekspeler, navigatieapparaat of tablet. Het verbod geldt niet voor een smartwatch, die hoef je namelijk niet vast te houden.
Het is wel toegestaan om al fietsend bijvoorbeeld een tas of een bos bloemen in de hand te houden. Tenzij je gaat slingeren of een gevaar op de weg wordt. Dat is weer wel strafbaar.
Als je stilstaat Staat een fietser stil, dan is het gebruik van de telefoon wel toegestaan, bijvoorbeeld als je wacht om te kunnen oversteken of bij een rood stoplicht. Maar je mag het overige verkeer niet hinderen. Springt het stoplicht op groen, dan mag je dus niet al append blijven staan als er andere weggebruikers achter je staan.
Telefoonhouder Het is wel toegestaan om een telefoon op de fiets in een telefoonhouder te plaatsen. Er zijn verschillende houders op de markt, voor enkele tientjes heb je al een goede. Dat is handig, bijvoorbeeld bij het gebruik van de telefoon als routeplanner. Het bedienen van de telefoon in een houder mag wel. Dan is er geen sprake van ‘vasthouden’, maar van ‘handsfree gebruik’. Maar het is wel weer strafbaar als het bedienen van de telefoon leidt tot gevaarlijk weggedrag.
De boete De boete voor het fietsend in de hand houden van de telefoon is 95 euro exclusief administratiekosten. Jongeren onder de 16 jaar betalen de helft (47,50 euro). Kinderen tot twaalf jaar krijgen alleen een waarschuwing. Voor automobilisten die met een telefoon in de hand rijden is de boete 240 euro.












