Diamanten Sietske en Dooitze
URETERP – Tientallen kaarten kregen Sietske (83) en Dooitze (84) de Boer voor hun 60-jarig huwelijk. Eén van de felicitatiekaarten is al ingelijst: de kaart van het Koningspaar. Sietske is een groot fan van het Oranjehuis.

Het bezoek van het Koningspaar aan Dokkum was voor Sietske dan ook een mooie dag. Ze volgde het nauwgezet op de televisie. Een bezoek aan de stad zat er niet in. “Sietske hat lêst dan de onderdanen”, licht haar Dooitze toe.
Ze groeiden op in de Zuidwesthoek; hij komt uit Gaast, zij uit Skuzum. Als dienstplichtig militair was Dooitze uitgenodigd voor een feestje. “Mar dan moast ik al in famke meinimme.” Dat famke werd Sietske Haarsma. Op 12 december 1961 kregen ze verkering; op 2 juni 1966 trouwden ze. Samen verhuisden ze naar Burgum, Dooitze werkte bij de PEB in de hoogspanningsmontage. Hij voelde zich er niet thuis.
De volgende halte werd Rinsumageest. Sietske: “We behearden dêr tegearre it doarpshûs.” Dooitze werkte daarnaast in de plaatselijke zuivelfabriek. Een combinatie met lange werkweken, uiteindelijk een te zware belasting. Een afscheid van het dorpshuis volgde, werken in de zuivel bleef. Dooitze vond werk in de zuivelfabriek van Olterterp, ze verhuisden naar Kortehemmen. Drie jaar later volgde een verhuizing naar De Pein, een baan met een woning inbegrepen. Een nieuwe directeur haalde Dooitze vervolgens weer terug naar Olterterp. Het gezin kwam bij de fabriek wonen. “Ik ha doe noch sântjin jier yn Olterterp west, oant de VUT ta.”
Ze verhuisden later naar Ureterp, waar ze een nieuw huis lieten bouwen. Sinds 2009 wonen ze aan De Skeauwen. Alles gelijkvloers en met uitzicht op een grasveld. “Wy meie hjir o sa graach wenje. De Buorlju tinke goed om elkoar.”
Het echtpaar De Boer heeft drie kinderen en vijf kleinkinderen. Met de familie en veel vrienden en kennissen is het 60-jarig feest groot gevierd in De Wier. “At je it mei elkoar fiere kinnen, moatte je dat dwaan”, aldus Sietske.
Samen waren Sietske en Dooitze jarenlang vrijwilliger bij de Dorcas Kringloop in Drachten. Sietske was ook vrijwilliger bij Revalidatie Friesland, waar ze met patiënten wandelde. Dooitze mag nog graag te fietsen, Sietske is minder goed ter been. Zij geniet van de zorg voor de orchideeën, handwerken en haar liefde voor het Koningshuis. “”Ik bin al fyftich jier abonnee op it blêd Vorsten en ik ha se allegearre bewarre.”












