Face tot Face Sjoukje Looper: Thuis in een mannenwereld
Overdag zorgt Sjoukje Looper uit Lippenhuizen voor ouderen; in haar vrije tijd gaat alle zorg naar het automerk BMW. Een liefde en passie die ze online en op bijeenkomsten deelt met tal van noordelijke ‘soortgenoten’. Met Sjoukje als drijvende organisatorische kracht. “Sa gesellich mei elkoar.”

Begin over een BMW en Sjoukje Looper (37) begint helemaal te stralen. Ze kan lang uitweiden over de mannelijke, stoere en tijdloze modellen van het Duitse automerk. Over die onderscheidende vormgeving, de koplampen, de achterwielaandrijving.
Bijzondere auto’s
Zelf rijdt Sjoukje nu in een 5-serie uit 2006, een wat meer zakelijk model. “Ik ha de auto wol chiptune litten, de motor is fan 150 nei 208 pk gien, wat mear power.” Tot vorig jaar had ze een 3-serie E46-model. “Dy auto hat it model fan in cabrio, mar dan mei in fêst dak. Dy auto ha ik fiif jier hân.” Sjoukje reisde het hele land door met haar grijze BMW en was een vertrouwd gezicht op meetings en bij tourritten. “Hiel folle minsken kinne my hjir fan. Se seagen wolris frjemd op dat dit myn auto wie; tochten dat it fan myn partner wie. Mar nee dus, dy partner wie der net.” De liefde met de 3-serie eindigde vorig jaar met een kapotte brandstofpomp. Vervanging werd te duur. “Ik bin net mei in 3-serie troud, dus bin ik op syk gien nei wat oars.” In het verleden reed ze altijd al bijzondere auto’s, ook een tijdje in een grote Amerikaan. “Ik socht altyd wat spesjaals of sportyfs.” Sinds zes jaar is BMW haar merk, eerst een 3-serie, nu dus een 5-serie.
Drijvende kracht
Sjoukje mag graag met ‘soortgenoten’ over haar grote BMW-liefde praten. Ze is sinds enkele jaren de drijvende kracht achter bijeenkomsten van de BMW-club. Liefhebbers die met elkaar afspreken op een grote openbare ruimte om elkaars auto’s te bewonderen. Zo gemiddeld zijn er dan zestig BMW’s aanwezig, al is het aantal afhankelijk van het weer. Sjoukje organiseert, zorgt voor een hapje en een drankje en wat vermaak.
Aanvankelijk was Sjoukje vooral op Facebook actief rond haar BMW-liefde, fanatiek zelfs. Ze sloot zich aan bij de grootste BMW-groep met meer dan twintigduizend leden. “Sy sochten op in gegeven momint hulp by de seleksje en it pleatsen fan berjochten op de site. Ik ha my oanmeld, mar wol sein dat ik in frou bin en gjin ferstân fan auto’s ha. Dat wie gjin probleem”, lacht ze. Het was een tijdje leuk, maar de personen waar ze mee moest samenwerken waren haar wat te dominant. “Ik kin wol wat in dwarskop wêze, doe bin ik foar mysels begûn, mei in eigen Facebookgroep.” De online BMW-club kreeg een naam: ‘Trots op het Noorden’ en telt inmiddels bijna 900 leden. Op de Facebooksite worden berichten geplaatst over autonieuws, de uitwerkingen van landelijke maatregelen, maar het is ook het platform voor het stellen van technische vragen. Sjoukje noemt het een hele gemoedelijke club.
Ik ha my oanmeld, mar wol sein dat ik in frou bin en gjin ferstân fan auto’s ha. Dat wie gjin probleem.
Openbare parkeerplek
Al snel kwamen er ook vragen waarom er in het Noorden van het land nooit iets voor BMW-liefhebbers wordt georganiseerd. Veel meetings waren in het Westen. Voor Sjoukje was die vraag voldoende om tot actie over te gaan. De eerste bijeenkomst die ze organiseerde was in mei 2024 in Lauwersoog. “Hiel gemoedlik, op in grut parkearplak. Dêr prate wy gewoan ôf. Wy litte alles netsjes achter en ha in gesellige moarn of middei.” Tijdens de meetings gaan regelmatig de motorkappen open, voor de liefhebbers van de techniek. Soms wordt het gaspedaal diep ingedrukt door bijvoorbeeld een jongere die dat gevoel weleens wil ervaren. Alle leeftijden beleven volgens Sjoukje plezier aan deze bijeenkomsten, die ook in tel zijn bij jonge carspotters. Eisen aan de aanwezige modellen zijn er niet. “In BMW is in BMW.”
Een sierkussen voor de eerste
Sjoukje zorgt ook voor extra vermaak tijdens de bijeenkomsten. Zo is er inmiddels een prijs voor de eerste BMW die op een meeting arriveert. “It is in moai spesjaal sierkessen mei it logo. Dy wolle se graach ha. Somtiden binne de earsten der al mear as in oere fan tefoaren.” Sjoukje deelt ook speciale flesopeners uit met het logo van de club. Ze doet het met liefde en vraagt geen geld, ook al staat regelmatig een deelnemer met de portemonnee klaar. “Mar at elkenien it nei it sin hat, lit dan mar. Ik ha der in goed gefoel by en dat is it belangrykste.”
MINI
Jaarlijks zijn er inmiddels zes tot acht bijeenkomsten; iedere zes tot acht weken spreken de liefhebbers ergens in het land af. Soms ook samen met een andere club, MINI Cooper Friesland. Een verhaal op zich. Tijdens BMW-bijeenkomsten had Sjoukje een andere vrouwelijke liefhebber ontmoet, Maria Louwens uit Haulerwijk. Haar vriend bezat een BMW. “En doe belle Maria mei it boadskip dat har freon de BMW ynruile hie foar in Mercedes. Dat kin fansels net. BMW en Mercedes bite elkoar. Gjin Mercedes op in BMW-byienkomst. Mar Maria hie sels in MINI en dat merk heart ek by it BMW-concern. Sa kaam de MINI yn byld.”
En doe belle Maria mei it boadskip dat har freon de BMW ynruile hie foar in Mercedes. Dat kin fansels net.
BMW is mannelijker
Van het een kwam het ander en nu organiseren Sjoukje en Maria samen ook MINI Cooper-bijeenkomsten.” Zelf is Sjoukje wat minder gecharmeerd van de MINI. “De MINI-minsken binne hiel leuk, mar de auto is yn myn eagen gjin pronkstik. BMW hat folle mear moaie modellen. In MINI is eins alle kearen itselde, mar dan krekt wat oars útfierd. De BMW is manlik en stoer. De MINI is frouliker, leaver en popperiger”, aldus Sjoukje.
Op de bijeenkomsten van autoliefhebbers bewegen Sjoukje en Maria zich in een echte mannenwereld; vrouwen zijn dik in de minderheid. “Mar ik fiel my der thús. De manlju binne altyd entûsjast.”
Foto’s
Een groot deel van haar vrije tijd gaat op aan de organisatie van de meetings en het onderhouden van de Facebookpagina. “Ik sykje sels ek alle kearen om ynteressante berjochten.” De site staat ook vol met foto’s van BMW’s. De foto’s zijn vaak door Sjoukje zelf gemaakt. Ze vindt het leuk om de foto’s ook op andere sites terug te vinden. Fotografie is een tweede hobby. “Ik ha earder mei myn mem ek bruidsfotograaf west.”
Sjoukje woont nog bij haar ouders thuis in Lippenhuizen. Ze heeft het er goed naar de zin, de huizenmarkt biedt ook niet veel kansen op een eigen stek. “Mar ik ha ek wol wat easken by in hûs. De BMW moat wol op de oprit passe.” Ze is thuis niet de enige liefhebber. Ook haar vader en haar broer rijden in een BMW.
Uitlaatklep
De BMW 5-serie is nu een maand of tien in haar bezit. Hoe lang deze auto blijft, hangt af van hoe lang hij rijdt. Het onderhoud is duur en moet voor Sjoukje wel betaalbaar blijven. “Ik bin gjin ‘sleutelfrou’, moat altyd nei de garaazje. Mar ik wit no wol wat it euvel wêze kin. Ik kin it allinnich net meitsje.”
Haar autoliefde is een uitlaatklep en vormt op het oog een contrast met haar dagelijkse werk. Sjoukje werkt bij zorgorganisatie Kwadrant. Ze is huishoudelijke hulp, vooral bij ouderen, meestal op vaste adressen. Daarnaast zorgt ze er in de avonduren voor dat ook een buitenschoolse opvang in Jubbega schoon blijft. “De âldere minsken wêr’t ik kom, witte fan myn hobby. Dêr kinne wy, seker nei in meeting, faak hiel leuk oer prate. Ze binnen hiel ynteressearre.”
Twee meetings deze zomer
De Facebook groep ‘BMW Club - Trots op het Noorden’ is niet openbaar. Alleen leden kunnen zien wie lid is van de groep en bekijken wat de leden plaatsen. Maar voor belangstellenden om te komen kijken melden we hier al wél de eerstvolgende BMW-meetings waar Sjoukje bij betrokken is. Op zondag 28 juni is dat in de haven van Lauwersoog en op zondag 9 augustus in Alkmaar (Terborchlaan 301). Beide bijeenkomsten zijn van 13.00 tot 17.00 uur.
Beeld: Martijn van der Vaart
Tekst: Arend Waninge












